onsdag 9. august 2017

Hvitløk



Ferien er over for denne gang. Vi har hatt noen fine turer rundt omkring, men litt mye kjøring og mange dårlige bilbilder ble det i år.

Lite hagetid også, mest fordi jeg ikke kom i gang pga regn og kjølig vær. Så hagen bærer preg av det, altså mye rot i bedene når planene mine ikke ble noe av.

Men over til kjøkkenhagen.


I fjor satte jeg hvitløk på våren, så har de stått hele vinteren, og gjennom denne sommeren helt til nå. Da tok jeg og sønnen opp de som det ble noe av.
To hadde fått fine fedd, resten ble bare runde i litt forskjellige størrelser. Og de minste øverst på bildet, var en hvitløk som hadde delt seg, så de har jeg satt ned igjen til neste år.

Ikke den helt store avlingen, syns jeg. Og at de må stå ett og et halvt år for å få så lite igjen, er litt dumt.
Jeg har hatt sand i bedet, kalket og satt vinduer over så de ikke skulle råtne, sånn som de har gjort før når jeg har prøvd.
Det blir ingen hvitløksflette av dette nei,) Men himmel og hav så godt det lukter av hjemmedyrkede hvitløk! Noe helt annet enn de en kjøper!
Og stor forskjell på størrelsen også, når en bruker setteløk fra gartnerier. De en kjøper fra butikken bør en vel egentlig ikke bruke til setteløk, har jeg hørt.




8 hvitløk pluss de den som hadde delt seg ble resultatet i år, etter ca 17 månder i jorden. Ikke så lett som jeg trodde med hvitløk, men prøver igjen.

Ute har det regnet i natt, og det er vått igjen. Vi har også hatt noen kraftige tordenbyger tidligere, men temperaturen har vært fin. Nå kommer sola frem, og jeg håper det får tørket opp ute sånn at jeg får klippet plenen.

Planene i sommer rekker jeg ikke i år, men noe skal jeg da få gjort. Bl.annet er det noen diller som jeg skal slutte med.  Mest pga at blomstene på de plantene bare blir stygge.

                                                                    Ha en fin torsdag alle sammen:-)







12 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Sådan ser mine hvidløg også ud, netop nu. De har heller ikke delt sig. jeg har mine som en slags staude hvor de står på samme plads og jeg tager det op jeg skal bruge.
    De sidste dage har været rigtig fine her: Sol 22-23 grader og vinden har lagt sig til idag. Det kunne ikke være meget bedre!

    Du må også have en dejlig torsdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ok. Det er kanskje sånn de skal være. Bare la dem stå og ta opp når en trenger det, er jo smart. En hører jo om disse løkene som må bytte vokseplass ganske ofte, men det trenger en kanskje ikke når en bruker de som en staude.
      Flott dag til dere da! Den må du nyte.

      Fin torsdag igjen:-)

      Slett
  2. Kjekt med litt avling uansett, neste gang trenger du ikke la de stå så lenge, mine har vel stått i en ni, ti måneder tror jeg, vi har jo veldig fuktig/våt jord her også og hvitløk trenger visstnok næringsrik jord. Jeg kommer til å ha hvitløk til neste år også, men jeg tenker også som deg at til neste år skal jeg kutte ut diller som ikke blir noe særlig (gjelder bare å huske på det når det gjelder). Ha en fin dag,hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det:) Jeg har jeirejord med kompost i, og har blandet inn sand. For de andre gangene jeg har prøvd hvitløk, så har de råtnet av alt regnet. God drenering er nok viktig til dem, tror jeg.
      He, ja diller kommer og går. Og så var det nettopp det da, å huske på det.
      Fin dag igjen:-)

      Slett
  3. Ca. sånn ble våre også. Denne høsten skal vi sette mye mer, vi har allerede bestilt settehvitløk av en sort som er tilpasset norsk klima. De i butikken er jo ikke alltid det. Det er så utrolig godt! Til og med det grønne smaker skikkelig hvitløk.

    Ha en fin kveld og god helg etter hvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje sånn de blir, når en ikke vet om de tåler norsk klima. Jeg skal se etter de du nevner.
      Ja, ikke sant! En smaksbombe:)

      Riktig god helg igjen:-)

      Slett
  4. Lite men eksklusivt :-)) Hjemmeavlet smaker jo alltid best?! Fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Det gjør det.
      Fin helg igjen:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine!

    Dette har jeg ingen erfaring med, for jeg spiser ikke hvitløk ;)
    Det er jo gøy å dyrke egne grønnsaker, men da bør en jo få noe igjen! Kjedelig når det blir så lite ut av det.
    Været får en dessverre ikke gjort noe med, og jeg føler med alle som har hatt mye regnvær i sommer. Her har det vært helt nydelig :)

    Riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det er ikke alle som liker hvitløk nei. Hjemmedyrket er noe helt annet enn det kjøpte. Ja, litt kjedelig når avlingen ble så liten, men skal prøve igjen:)
      Vått og kaldt til oss igjen. Høsten har vist kommet.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  6. Det er artig å høste egne grønnsaker uansett mengde. I fjor høstet jeg 17 solbær og var lykkelig med det:-)

    SvarSlett
  7. Jepp:) He, ja en får ta det en får av avlinger. 17 solbær ble kanskje nok til en brødskive,)

    :-)

    SvarSlett