onsdag 19. juli 2017





Riddersporetid i hagen. Riddersporene er høye og kraftige i år. Kanskje ikke så rart når de har fått mye vann fra oven og kjølig luft. Tror de trives godt da.



                       Den rosa med gult øye kommer alltid først. Så denne himmelblå med sort øye.



                                                      Hvit ridderspore har kommet i blomst. 



                Og denne lyseblå med sort øye. Har noen til som ikke blomstrer enda, men like før. 



                                                      En av hagens vakreste nå, Trebladgillenia. 



                                                                   En sky av hvite blomster. 



Jeg prøvde å så frø i vår, men fikk dem ikke til denne gangen. Den liker ikke å deles, så for å formere den, bør en ta frø. Får prøve igjen. 



Grønnlilje. Denne trodde jeg var borte fra hagen, så jeg kjøpte en  ny. Så dukket det opp to til av den. Tror maurene sprer frø fra den jeg. 



Kinaballblom, eller smalballbom. Vakker i lav sol. En skikkelig fargeklatt i mørke hjørner. 



Orkideprimulaen overrasker fortsatt. jeg trodde den kom til å dø ut ganske fort etter noen år, men den kommer igjen og igjen. Her sammen med blå kornblomst. 



Denne revebjellen er tuedannende og kommer igjen hvert år, sånn som en staude gjør. Ikke så høy, men fin.



Geraniumen Splish Splash skal jeg prøve å ta frø fra i år. Den står godt støttet opp sammen med riddersporene, og det tror jeg er lurt. Ellers ville den nok ha veltet fort over ende i alt regnet. 



Peonene har hatt det tøft i år. Noen knopper har råtnet, bladene er fulle av mugg og blomstene har stort sett ligget utover. Jeg plukket en stor bukett for å nyte de inne, og nå er de snart ferdigblomstret (ferdigdruknet) for i år.



                                                                          Klatrehortensia. En flott klatrer. 



Moses brennede busk, eller askrot som den egentlig heter.  Jeg fikk to frø fra den i fjor, men fikk dem ikke til å spire denne gangen.



                                             Balkanstorknebb, en nydelig liten plante, med det fine navnet Ballerina. 



Mariatistelen vokser i potte på verandaen der jeg ikke går så mye. En veldig dekorativ plante med utrolige piggete blader. Men en humlemagnet når den begynner å blomstre. 

I bakgrunnen ved kattehuset står kvannen. Den satte jeg i potte i år, for å unngå snegleangrep. Så fikk den larver istedet, og det meste ble spist opp før jeg oppdaget det...



                              Noen Mariatistler har jeg plantet ut i hagen der jeg heller ikke kommer borti dem. 



Basunblomstfrøkapsler. Denne trodde jeg at jeg hadde gitt bort, men den kom igjen fra rota. Fine frøstander på den, så kanskje jeg skal prøve å så frøene fra den.  



                                                         Insektene har gjemt seg mye i sommer. 



                                                                Under et rhododendronblad fant jeg denne. 



                                                        Gnafs, gnafs... Prestekrager er vist godt for enkelte.



I dag regner det ikke, så langt iallefall. 10 pluss og kanskje sola vil komme frem etter hvert også. Fra i morgen kommer et høytrykk innom her på midten av Norge. 
Alt regnet har gjort at jeg ikke har vannet i hele sommer. Så i år håper jeg på et skikkelig kantarellår. Og med litt mere varme, så burde soppen ha gode vekstvilkår.

                                                       Ønsker alle en fortsatt fin sommer:-)




20 kommentarer:

  1. Hei Kathrine. Mye fint som blomstrer hos deg. Jeg har bare hvite riddersporer, men stormen vi hadde for litt siden tok de. Får håpe dere får noen fine dager. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Ja, de er vare for vind. Jeg har fått knekt mange gjennom årene, men riddersporer vil jeg ha. Det har blitt mange buketter inne av de gjennom årene.
      Og ja! Vi har hatt sommervarme nå i dagesvis. Hagen bare nytes:)
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Vakre blomster og bilder! Så flotte riddersporene dine er! Jeg har lest meg til at de skal ha det fuktig og god drenering, så dine har nok fått godt med vann i år. Noen fordeler skal en jo ha med alt regnet også ;)
    Siden du skal få finere vær, så blir det kanskje litt regn her. Det er skjelden at hele Norge har fint vært over tid. Nå har vi hatt så mye fint vær her, at nå er det deres tur :)
    Jeg håper på masse regn, men tror ikke at det blir sånn.

    Ha en fin dag, Kathrine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, det kan nok stemme. I år er de utrolig flotte, og den høyeste er godt over to meter. Jepp,)
      Et så langt land, så kan det ikke gå ann at alle får det været en vil. Sånn er det jo bare. Og litt fint også:) Utlendingene kommer jo hit for å se været og landet vårt. Vi har jo et nydelig landskap.
      Fin dag til deg også. Marit:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Imponerende at du på trods af vejret har så meget flot i blomst!
    Lækre riddersporer og morsomt med alt der kommer uventet:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ja, det er det. Og planter liker jo regn, iallefall mine,)
      Ha en fin fin kveld igjen:-)

      Slett
  4. Hei Kahrine!
    Så fine riddersporer du har. De er jeg så glad i . De blomstrer fint her også selv om det ikke akkurat har kommet mye regn. Det morsomme er at de selvsår seg. 'Ballerina' kjøpte jeg i fjor, men har mista navnelappen så nå er det skrevet ned.
    Hagen din er vakker nå. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Takk. Ja, det er jo så lette å bli glad i. Og strålende i buketter.
      Fint. Da fikk du navnet. Det er det som er så fint met hagebloggere, at en kan finne igjen navnene på planter også.
      Takk:-) Ha det fint du også.

      Slett
  5. Hei Kathrine! Herlige riddersporer! Jeg pleide å ha mange her i hagen men siden vi bor litt utsatt til ble de gjerne tatt av vinden og så spist av sneglene, så nå har jeg kun noen få lave igjen. Og plutselig skjønte jeg at min Trebladgillenia ikke hadde vist seg på flere år! Sånn er det når man har for mange planter ;-)) Her er det humlene som henger i ly under blomstene. Nå kan de trygt komme frem for endelig skinner solen! Fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Jepp! Hagen min må jo ha riddersporer:) Ja, jeg har tatt inn uhorvelige mengder riddersporer i vaser etter ørten vindkast gjennom årene. Men, da tenker jeg at de gjør litt av jobben sin likevel, inne:-)
      Sneglene spiser ikke mine, men jeg har ikke de glupske, enda.. På tide å få en ny gillenia? Jeg er så glad i min!
      Fin helg til deg:-)

      Slett
  6. Skulle ønske jeg kunne hatt riddersporer, men selv om de kan stå fint når de er store så spiser sneglene dem året etter idet de kommer opp av jorden. Men kanskje jeg skal prøve igjen i krukker, det har gått fint tidligere, men blir jo ikke en så fantastisk blomstring som hos deg. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Leit med sneglene.. Potter gjør dem jo små, men da har du jo kanskje blomstene iallefall?
      Mine er godt over to meter i år, men så har jeg ingen iberiasnegler enda da.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  7. Riddersporer er noe av det vakreste jeg vet. Store ranker overfylt med skjønneste blomster. Så frodige dine er! Nå er det høysommer og det er bare å nyte.

    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så vakre! Mine er over to meter i år. Mye regn er jo grunnen til det. Hagen nytes ja:)

      :-)

      Slett
  8. Så mye fint som blomstrer hos deg Kathrine!Ønsker deg flotte sommerdager

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ønsker deg fine sommerdager igjen:-)

      Slett
  9. Du har utrolig mange spennende blomster, jeg likte veldig godt bladverket på Mariatistelen. Trebladgillenia og grønnlillje har jeg også plantet i hagen min, men jeg finner dem ikke i år. Hmmmmm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, den er flott! Synd du ikke finner gillenia og grønnlilje i hagen din. Håper de kommer opp til slutt:-)

      Slett
  10. Lekkert, lekkert!! Riddersporer er en stor favoritt her også, og trebladgillenia fikk jeg kjøpt nå i sommer, ordentlig lekker med sine florlette blomster :-)
    Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så fine! Gilleniaen er en stor favoritt her iallefall. Nydelig! Den blir som en busk med hvite sommerfugler på.
      Fin sommer igjen:-)

      Slett