fredag 23. juni 2017

Nok en sommerlig dag






Dagen har  startet fint, og det surrer godt i hagen av insekter. Veldig mye humler, men også noen få bier.



Det er mest jordhumler her. Men den store humlen som tok over reiret til blåmeisparet, forsvant og blåmeisen fikk reiret tilbake. De ligger noen uker på  etterskudd, men det piper godt i kassa:)



                                                 En japanprimula. Denne kommer litt senere enn de andre. 



                   Fjellfrøstjerne. En liten søt plante som ikke gjør så mye ut av seg før en går tett på. 



                                                                     Den har også nydelig bladverk.



Fagerbusken har jeg hatt i mange år, men den har vært på flyttefot så mange ganger, at den hadde blitt litt lei, tror jeg. For den har aldri blomstret, ikke før nå:) 
Her straks i blomst.



Denne har det heller ikke travelt med å blomstre, men fin likevel. Og flere blomster kommer nok ut om litt.



Lupiner trives ikke i min våte hage, så disse forsvinner ganske fort. Men denne hvite har holdt ut i noen år nå. 



Ja, og så akeleiene da, som sliter med disse tegene som suger ut saften fra knoppene/blomstene. Det er ikke mange akeleieblomster som ser bra ut nå. 



                                                                 De fleste ser sånn ut. 



                                             I går kveld klippet jeg bort de fleste av akeleiene. 



                          Veldig synd, men disse små tegene går det ikke ann å gjøre noe med, tror jeg. 







I går hadde jeg en lang hagedag. Sønnen tok mye av hekkene, de er så høye noen steder. Og så tok han kanttrimmeren, men den gikk i stykker, så vi kjøpte en ny. 

Det har gått fremover på den kanten også, for den nye var mye enklere å bruke og mye lettere!
Bare tull at hagearbeid skal være tungt pga redskapen, når det finnes enklere ting å få tak i. Veldig fornøyd med den nye:)

I dag blir det lukedag, og planting av stauder som har stått på vent. Gulerøttene er tynnet, likeså reddiker og rødbeter. Salaten må tynnes også.

                                                            Ønsker alle en fin midtsommerdag!




14 kommentarer:

  1. Hei Kathrine. Det er synd når akeleiene blir seende sånn ut. En har så lett for å se bare de store og glemme de små. Fjellfrøstjerne har jeg ikke vært borti før. Alltid moro å se noe nytt. Ønsker deg en fin midtsommer.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Ikke så gøy nei.
      Fjellfrøstjernen er en liten nydelig plante, og det er lett å glemme de små ja.
      Fortsatt riktig fin sommer til deg:-)

      Slett
  2. Så flott at det endelig har blitt slutt på regnet hos deg! Her begynte det akkurat å regne, men det er bare deilig. Bare synd at peonene skal akkurat til å begynne å blomstre. God redskap er viktig, og en får ta i bruk det som kan hjelpe en!
    Synd med akeleiene! Jeg er heldigvis ikke plaget med det her.

    Ønsker deg en god helg og fin St. Hans! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp:) Nå er det en uke siden dette innlegget, så det har da vært vått igjen, men nå bakes vi av varmen, som nok forsvinner på søndag,)
      Det er det virkelig. En merker det godt når en må skifte ut det gamle.
      Ja, men det er så mye annet, så da får det bare være. Det er bra:)
      Ha en riktig fin midtsommer!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Kender ikke den der tæge, kan du ikke vise et billede, eller er de meget små?
    Dejlige billeder af humler og bier.
    Og godt du fik hjælp til det hækken!
    Ja rigtig værktøj er så vigtigt, der sker en rivende udvikling især med det elektriske!

    Ha en glad Sankt Hans

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det skal jeg gjøre. Skal finne de igjen og legge ut. De er både store og små, og ingen mat for småfuglene, ser det ut til. Kanskje edderkoppene liker dem,)
      Jepp, alltid godt med hjelp:)
      Det er det, og en merker det godt når en må kjøpte nytt.

      Riktig fin midtsommer!

      Slett
  4. Se blomstene skinner i takt med solen hos deg. Fjellfrøstjernen var nydelig. Har aldri sett den før, kun fiolfrøstjernen som jeg har en del av. Kan jeg spørre hvor du har fått tak i den? Så trasig med de forbaskede tegene som ødelegger dine fine Akeleier. De har jeg ikke vært borti før og håper jeg slipper det.
    Ha en fin St. Hans!

    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør det nå ja:)
      Fjellfrøstjernen tro jeg at jeg kjøpte på Hammer gartneri for over ti år siden, men jeg er jammen ikke sikker. Jeg samler litt på disse frøstjernene, de er jo så fine!
      Ha en fin fin midtsommer!

      Slett
  5. God midtsommer! Så masse fine blomsterdetaljer du har tatt bilde av!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Det samme til deg:-)

      Slett
  6. Her er luftfuktigheten så høy at vi er helt innpakket i en grå grøt. Ganske typisk St Hans mao :-)) Lei m akeleiene. Hvilken tege er dette? Jeg finner jo stadig teger i hage, og jeg vet de kan gjøre skade, men dette så trasig ut. Godt du har mye annet snadder å glede deg over :-)) Fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe.. Ja, har hørt om Bergensværet. Men nå har det vel rettet seg? Litt, iallefall?
      Jeg husker ikke i farten, men skal finne det ut. Det er to, en stor og en liten tege. Ingen fugler vil ha de, så de blir kanskje mat til edderkoppene?
      Jo, det er det som er så fint med hage. En har alltid noe en kan glede seg over:-)
      Fin fredag til deg!

      Slett
  7. Gott att du har så mycket mat till humlor och bin, här har vi dåligt med insekter i år, vet inte varför.

    Jag har nästan tröttnat på aklejorna, har också fått den där larven som äter upp blommorna och fast jag klipper varje år så kommer den tillbaka. Trist med alla dessa skadade blommor.

    Ha en skön dag i din blommande trädgård!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har mye insekter i år, synd det er lite til deg da. Håper det kommer med varmere vær.
      Larver på akeleier hadde jeg bare en gang, og da plukket jeg og sønnen av alle sammen. Siden har de ikke kommet igjen.
      Men disse tegene kommer hvert år:(

      Tak for det, og det samme til deg:-)

      Slett